Einde in zicht - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu Einde in zicht - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu

Einde in zicht

Door: Albert Boersen

Blijf op de hoogte en volg Albert

07 Juli 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Met nog 8 dagen stage tegoed kan ik redelijk de balans op gaan maken.
De tijd is om gevlogen, ik heb veel mooie dingen mogen doen, enorm veel geleerd en nieuwe mensen leren kennen. Natuurlijk heb ik hier een opdracht gekregen, deze was: “hoe krijgen we een duurzaam businessmodel” kort gezegd en vrij vertaald.

Zoals eerder gezegd is Agrolead een bedrijf dat voor ongeveer 90 procent gefinancierd wordt op basis van projecten gefinancierd door donororganisaties. Dit is een niet duurzaam business model, waarom niet? Donororganisaties zijn hier namelijk niet voor eeuwig. Ook zij zullen na verloop van tijd weer verdwijnen en om dan niet Agrolead ook op te moeten doeken willen we graag een duurzaam business model. Opzich heel logisch.

Hoe gaan we dat aanpakken? Dat is te snel, eerst ben ik begonnen met het analyseren van de landbouw hier. Hoe wordt er geboerd, welke gewassen, wat voor bedrijfsgrootte, mentaliteit, grondsoort overheidsinvloeden, infrastructuur van wegen, maar ook van informatievoorziening, bestaande concurrenten, resultaten van projecten, behoeften van de boeren tot nu toe en nog veel meer. Toen ik daar een goed beeld van had ben ik daadwerkelijk de boer op gegaan. Met begeleiding van een tolk en pen en papier gaan praten met boeren. Dat is knap lastig, aangezien ze niet erg graag praten over de resultaten en mensen niet altijd direct de waarheid zeggen. Eigenlijk elke keer als ik vroeg wat de opbrengs aardappels was van het laatste jaar kreeg ik het antwoord “goed” “goed genoeg” “gemiddeld” of iets van normaal. Altijd positief dus, maar exacte getallen willen ze liever niet noemen. Na even door vragen krijg je die wel natuurlijk. Aardappel opbrengst zit hier tussen de 20 en 30 ton per hectare. Met uitschieters van 15 ton tot 45 ton. Sommige dingen zijn net als in nederland, de boeren met 15 ton zijn redelijk tevreden, hoeven ook geen advies als je ze dat aanbied en de gene met 45 ton vragen hoe ze het nog beter kunnen doen..
Wat boeren vaak missen is fatsoenlijke mechanisatie, de meeste trekkers en machines stammen letterlijk uit de sovjettijd, welke inmiddels 23 jaar geleden is. Ook zijn kunstmest, gewasbeschermingsmiddelen en kwaliteitief hoogwaardig zaaizaad nauwelijks beschikbaar en duur.
Agrolead is dit jaar begonnen met importeren van pootaardappels. Deze komen natuurlijk van een Nederlands bedrijf. Agrico, geteeld in schotland. De rassen zijn voornamelijk Sante, Manitou en Hercules. Er is begonnen met een treinlading vol van 50 ton. Deze waren buitengewoon snel verkocht.

De boeren zijn dus helemaal niet zo arm als dat ze vaak zeggen. (maar als er een bedrijf komt wat gratis advies aan arme boeren kan geven, dan zou jij toch ook zeggen dat je niks hebt?) Daarom is het voor Agrolead zo lastig om geld te vragen voor dat advies, het is immers al gedekt door de donororganisatie en dat weten die boeren ook wel. Producten die we kunnen aanbieden zoals die pootaardappelen kunnen de boeren makkelijk betalen. Daarvan zien ze het nut in en ze zien wat ze kopen, ze kunnen het vasthouden, ruiken en het geeft een goed gevoel. Daar moeten we het van hebben dus! Dat soort producten verkopen.

Daar is dus ook de basis van mijn idee gelegd. Agrolead heeft een sterk nationaal en internationaal netwerk, daar moeten we gebruik van maken. Zorg dat we producten kunnen verkopen, dat doet veel meer met een boer dan kennis. Daarbij is die kennis wel degelijk enorm belangrijk! Een dure pootaardappel kun je zonder kennis erg makkelijk verkwanselen, en dan wordt ie alleen maar duurder.

Als wij als agrolead nou goed zaaizaad, fatsoenlijke mechanisatie en eventueel kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen kunnen importeren en door verkopen, met goed advies erbij zodat het ook optimaal benut wordt dan kunnen we een enorme toegevoegde waarde bieden aan de boeren! Dat is in een woord het idee wat ik hier aan het onderbouwen ben.

Kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen importeer ik liever niet, dit is iets wat hier eigenlijk niet zo nodig is en zou zonde zijn om dit te gaan gebruiken op grote schaal. (de grond is er nog erg rijk van mineralen, stikstof kali en nitraat is voldoende in de grond, met natuurlijke mest is hier een prima gewas te halen en de meeste grond licht vrij hoog waardoor ziekte-en insectendruk relatief laag is, ook met natuurlijk producten is dat te voorkomen/bestrijden. Daarbij is dat veel goedkoper dan jezelf afhankelijk maken van het westen door beide producten te importeren. Dat laatste is dan weer niet zo commmercieel, maar wel beter voor de boeren hier en daar ben ik uiteindelijk voor)

Concreet heb ik een rapport geschreven waarin ik een deze punten onderbouw, aan de hand van de enquetes die ik heb gehouden onde de boeren en de kennis die ik heb vanuit Nederland.

Naast de materiele producten die we kunnen importeren heb ik ook een voorstel geschreven om een accountantstak op te zetten hier. Uit de enquetes bleek dat veel boeren na het verkopen van de oogst veel geld hebben, maar dat het in de lente, wanneer de meeste kosten komen voor het betalen van het zaad, kunstmest en grond klaarmaken, het geld op is. Het zijn net kinderen, als ze geld hebben geven ze het uit, hebben ze niks dan wordt op alles bespaard, wat dus weer ten koste gaat van de oogst van dat jaar. Als we door een goede analyse zoiets voor de boeren inzichtelijk kunnen maken en jaarlijkse spaarplannen/budgetten kunnen maken zullen ze eerder betere producten kunnen kopen en dus beter opbrengsten halen dat is weer in hun eigen belang. En hoe meer geld die boeren hebben, hoe meer ze kunnen uitgeven aan nuttig advies, uiteindelijk ook weer goed voor ons dus.

Zo is Agrolead niet(of in ieder geval minder) meer afhankelijk van die projecten en is de lokale economie enorm gestimuleerd. En precies dat is ook het doel van de donororganisaties. Eind goed al goed zou je denken.

Er is alleen een maar. Voor al deze plannen geld dat je moet gaan ondernemen en risico nemen. Het grote verschil met werken in vooraf gefinancierde projecten is dat je nu zelf initiatief neemt en risico neemt. Dit is het bedrijf niet gewend. Misschien is dat nog wel het allermoelijkst..

Ik ga in ieder geval nog even heel hard aan het werk en wat pittige, maar wel open, discussies tegemoed. Nog 7,5 dag te gaan, dan 2 weekjes vakantie. Alette, mijn zus komt dan ook langs, wil je met haar mee, geef het dan even door, het is een onvergetelijke ervaring! (en de vliegtickets zijn niet eens zo heel duur, verder zorg ik hier voor een top tijd!)

30 juli ben ik weer in Nederland!

Groet’n
Albert

  • 07 Juli 2014 - 12:14

    Hester (Togetthere):

    Goed en duidelijk verhaal, Albert! Heel veel succes met de laatste loodjes van je stage!

  • 08 Juli 2014 - 01:29

    Maarten Boele:

    Albert! ik vertrek over 10 dagen naar Bishkek en door naar Almaty (kazachstan). Heb je nog wat goede tips voor het land Kyrgyzstan? Ik ben er helemaal niet bekent mee namelijk.

    Bijvoorbeeld: waar we gidsen kunnen inhuren.

    Alvast bedankt!

    Maarten.

  • 08 Juli 2014 - 11:34

    Albert Boersen:

    Hallo Maarten,

    Leuk dat je deze kant op komt!
    Zeker een mooie ervaring, hoe lang blijf je in Bishkek?

    Online is hier vrij weinig te regelen. Dat gedeelte is vrij onderontwikkeld. Het makkelijkste is hier heen komen en zorgen dat je wat lokale mensen tegenkomt die je kunnen helpen.

    Wat wil je precies gaan doen?
    Bishkek is opzich niet een heel bijzondere stad. Zorg dat je hier de de Osh bazaar en het Ala Too plein hebt gezien. Dat zijn mooie plekken die je je zult heugen. ook staan er door de hele stad veel standbeelden van belangrijke en minder belangrijke mensen. (Lenin staat zelfs dicht bij het Ala Too plein)

    Ook is Issyk Kul een prachtig meer, waar je echt geweest moet zijn. dichtsbijzijnde punt is ongeveer 2,5 uur rijden vanaf Bishkek en redelijk in de richting van Almaty. De noordzijde van Issyk Kul is het meest touristisch.

    Daarnaast schijnt de route naar de stad Osh adembenemend te zijn, deze heb ik zelf alleen nog niet gezien. Dit kost je met een taksi ongeveer 12 uur en 1500 Com (20 euro)

    Je kunt anders ook op facebook wat informatie opzoeken, (trip to Kyrgyzstan) Je kan mij ook even contacten dan geef ik je wat lokale telefoonnummers van mensen hier die engels kunnen.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt, en anders ben ik altijd bereid om te helpen op wat voor manier ook.

    In ieder geval, heel veel plezier.

    Albert

  • 09 Juli 2014 - 19:26

    Thea Vd Tweel:

    Hoi Albert,
    Leuk iets van iets van te lezen. We zijn ook in Biskek geweest in een heel groot park . en het Sun Kohlmeer is fantastisch daar hebben we in een yurt overnacht. wassen in de rivier.

    Je tijd zit er al weer op nu nog even genieten van dit mooie land. groet Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 2773
Totaal aantal bezoekers 15206

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Stage Kirgizië

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: