Voetbal, immigratie en een klein beetje heimwee? - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu Voetbal, immigratie en een klein beetje heimwee? - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu

Voetbal, immigratie en een klein beetje heimwee?

Door: Albert Boersen

Blijf op de hoogte en volg Albert

26 Mei 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Iedereen die zelf voor langere tijd alleen weggeweest is herkent het wel denk ik. Van die kleine momenten dat je iedereen thuis dingen mee ziet maken en er bij stil staat waarom je eigenlijk hier zit. Ook ik kan er over meepraten.

Los van het feit dat de stage zeer interessant is en ik het hier over het algemeen erg naar mijn zin heb zijn er toch van die momenten dat je graag wilt weten hoe het thuis gaat. Aan de ene kant ben ik dan heel erg blij met de middelen als whatsapp en facebook, aan de andere kant maakt dat het contrast soms nog groter.

Mijn weekend was niet erg spannend. Vrijdag na werk even met wat collega’s op het terras gezeten. Zaterdag de champions league finale gekeken. Door het tijdsverschil begon deze pas om 00:45 lokale tijd. Vier uur verschil dus. Met een klein biertje er bij en de nodige zakken chips, ik moet immers wel een beetje mijn Nederlandse gedrag blijven vertonen, was dit een zeer leuke wedstrijd. Maar als dat het enige is wat je doet in een weekend kun je spreken van een suboptimaal benut weekend in mijn ogen. Helemaal als ik mensen van thuis zie op een trekkertrek, teamuitje, verjaardagen aan het vieren zijn of gewoon keihard aan het leren voor tentamens. Ik zal nu stoppen met zeuren. We gaan vooruit kijken!

Donderdag komen er drie vrienden langs voor een weekje vakantie. De reis van je leven, hoeveel mensen kunnen er nou zeggen dat ze op vakantie zijn geweest in Kirgizie? Het is hier komende week trouwens matig weer, ongeveer 30 graden maar een beetje bewolkt. Dat ben ik niet gewend meer hier. Na volgende week wanneer ik natuurlijk weer vol nieuwe energie en motivatie zit begint ook het WK. Gelukkig nemen ze een redelijke hoeveelheid oranje materiaal mee. Iedereen zal weten dat Nederland het WK gaat winnen hier. Dat hoop ik tenminste, anders gaat het hier aardig beschamend aflopen voor mij..

Iets totaal anders, immigratiebeleid, hier had ik laatst een discussie over met Bakyt. Hij had gehoord van onze Geert Wilders. In zijn opinie zijn de ideen van Geert erg slecht. Hier in kirgizie leven heel veel Russen. Nog maar 60% van de totale bevolking is volbloed Kirgizisch vertelde hij. En toch zijn hier weinig tot geen problemen met betrekking tot etniciteit. Hij stelde dat er ergens in Nederland iets dus grondig fout zit. Ook zei hij over Wilders dat je niet zomaar een ras of religie kunt afwijzen of zwartmaken. Dat is discriminatie. Daar was ik het met hem volledig over eens.

Andere verhalen heb ik ook gehoord, van een van de Nederlanders hier heb ik meegekregen dat Russen over het algemeen arrogant zijn. Iets wat ik uit eigen ervaring redelijk goed kan beamen. Zo arrogant zelfs dat ze de Kirgizen maar laten voor wat ze zijn en niet de moeite waard vinden om tegen in te gaan. Immers Kirgizie is enorm afhankelijk van suikeroom Putin. Kirgizie heeft in die zin dus ook niks in te brengen tegen Russen en Rusland. Gelukkig zien de Kirgizen het zelf niet zo, zij leven gewoon in goede harmonie met de Russen. Maar beter ook natuurlijk. Dat komt de stabiliteit en rust wel ten goede.

Mijn eigen ervaring met Russen is verder prima. Behalve dan in de bus wanneer er van die stereotype Russische vrouwen langskomen met te veel make-up op, veel te uitdagende kleding voor hun leeftijd en dan gewoon een plek opeisen zonder het fatsoenlijk te vragen. Beetje gek is dat wel.

Dan weer terug naar die eerste alinea, waarom zit ik hier ook al weer ?
Ik wilde graag naar een land waar niemand anders ooit zal komen. Opzich is dat wel gelukt. Ga maar eens na, weet u op de kaart aan te wijzen waar ik nou eigenlijk echt zit?

Ook wilde ik een ervaring opdoen op het gebied van kleinschalige landbouw en andere culturen. Niet de bedrijven zoals in Amerika, Canada en Nieuw-Zeeland. Daar komt “iedereen” al en is niet echt aan mij besteed. Dat is trouwens niet om die landen af te kraken, maar zo ligt het gewoon. Verder wilde ik eigenlijk zo ver mogelijk weg. Tot nu toe aardig geslaagd. Ook is Kirgizie een van de weinige echt democratische landen in centraal Azie, heb je geen visum nodig als je korter dan 60 verblijft en liggen de wisselkoeren zeer gunstig voor Europeanen. Drie voordelen wat Kirgizie vergeleken met buurlanden meer toegangelijk maakt. Dat negatief reisadvies vanuit de overheid.. Tsja dat is een beetje achterhaald.

Groet’n

Albert


  • 26 Mei 2014 - 09:40

    Ealse:

    He Albert,

    Wat een leuk verhaal. ja als je zo ver mogelijk weg wilt, zul je inderdaad Nederland echt achter je moeten laten. alhoewel helemaal achter je... WK gaan we Nederland natuurlijk aanmoedigen al betwijfel ik of ze wel gaan winnen ;) we zullen zien.

    Nog veel plezier en succes toegewenst!

  • 29 Mei 2014 - 16:00

    Everard:

    Hallo Abert.

    Ik heb de link van je ouders gekregen. Ik heb al je verhalen gelezen en heb de indruk dat je je prima vermaakt. Tot nu toe heb ik niet veel over je stage kunnen vinden. Klopt dit?
    We wensen je een goede tijd. Wanneer kom je terug?

    Groet: Anita en Everard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 15203

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Stage Kirgizië

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: