Aankomst Kirgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu Aankomst Kirgizie - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu

Aankomst Kirgizie

Door: Albert Boersen

Blijf op de hoogte en volg Albert

03 Maart 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Hallo Lezer,

Graag vertel ik u het een en ander over mijn ervaringen tot nu toe in Bishkek.
Afgelopen woensdag om half zes 's ochtends ben ik aangekomen op het vliegveld. Hier werd ik opgehaald door Bakylet. Een collega van 22 die samen met mij op de afdeling marketing zit.
We zijn naar zijn huis gereden om daar even rustig te bekomen. Allereerst ben ik daar maar even in "mijn" bed gedoken. Later die dag zijn we naar het kantoor van Agrolead geweest. Hier heb ik alle collega's ontmoet. Er zitten 7 mensen hier op kantoor waarvan inclusief ik zelf 2 mannen. De directrice spreekt goed engels en de rest kan mij goed begrijpen en zelf ook een woordje spreken.

In het veld heeft Agrolead nog een aantal trainers en specialisten. Dat zijn vooramelijk mannen. Later zal ik specifiek over Agrolead meer vertellen.

Terug naar woensdag nu, rond een uur of zes waren we klaar op kantoor en gingen we uit eten. Een goede maaltijd kost hier omgerekend drie euro. Dus daarvoor kan je natuurlijk niet naar de supermarkt;)
's avonds heb ik drie vrienden van Bakylet ontmoed, we zijn naar een kroeg geweest en hebben daar cognag gedronken. Hier min of meer het nationale drankje. Tegelijk werd ik er nadrukkelijk op gewezen dat alcohol hier ook een groot probleem is. Juist omdat het niet echt een rijk land is, is alcohol een probleem. Gelukkig was het woensdagavond en was er in de bar niet zo veel te doen dus gingen we op tijd weer naar huis.

Donderdag stonden we om ongeveer 10 uur op. Stiekem voelde ik toch wel iets van een jetlag.. Ik heb mijn telefoon gekregen en de laptop is afgeleverd. Hier schrijf ik op dit moment ook op. Ik moet zeggen dat microsoft office in Russisch wel even wennen is. Verder zijn we naar een aantal andere adressen geweest, het regiokantoor van ICCO (de organisatie via wie ik hier terecht ben gekomen, hier zal ik later verder over uitwijden) en we zijn naar een van de andere collega's geweest om de thuissituatie te bekijken. Dit zou eventueel ook mijn gastgezin kunnen worden. Inmiddels heb ik gekozen om bij Bakylet thuis te wonen.

Ook heb ik donderdag kennis gemaakt met het bedrijf. Op de beamer kreeg ik een presentatie met allerlei informatie. Ik ben echt bij een heel erg professionele organisatie terecht gekomen!

's avonds stonden er natuurlijk mensen klaar om mij het uitgaansleven van Bishkek mee te laten maken. we hebben telefoonnummers uitgewisseld en zijn net iets te lang door gegaan;) In grote lijnen is er niks veranderd dus..

Vrijdag zijn er een aantal specialisten op kantoor geweest, zij hadden overleg over het komende groeiseizoen. Ik heb er even bij gezeten maar kon er niks van verstaan. Op een andere plek is mijn werkplek in elkaar gezet. Het was een rustig dagje. Laten we het houden op de jetlag.

Vrijdag avond natuurlijk weer uit eten geweest, daarna voor het eerst met de bus ergens heen geweest. Ik zal nog wel een blog wijden aan het verkeer en openbaar vervoer. De avond begon rond een uur of 8 in een gamehal. Er waren 4 andere jongens bij en we hebben de hele avond PES 2013 gespeeld en dronken wat bier en cognag. Nogmaals, eigenlijk is er niks veranderd. Ook deze jongens spraken vrij goed engels en zaten vol ideeen om in Amerika te gaan studeren.Later zijn we op stap geweest in een club. Ook dit was een groot succes!

Zaterdag heb ik maar eens rust genomen. Bakylet is naar kantoor gegaan om te werken. (is niet normaal, maar als het druk is of je te weinig gedaan hebt moet het werk gewoon af) ik ben thuis gebleven. Rustig aan het huis eens goed verkennen, er achterkomen dat ik uitzicht heb, als je om de grijze flats heen kijkt, op de eeuwige sneeuw in de bergen. Ook mijn telefoon instellingen aangepast zodat ik net zoals in nederland gebruik kan maken van het 3G netwerk. Alweer, niks veranderd eigenlijk..

Zaterdag avond afgesproken met was dames die we donderdag tegen waren gekomen. Karaoke gezongen en een wodka geprobeerd. top avondje. Zondag weer een rustig dagje en terug naar de karaoke bar om onze telefoons op te halen. Deze moesten we nameiljk afgeven toen de barman door had dat we te weinig geld hadden. Zondag avond hebben we rustig zitten eten met Bakylet's moeder en zusje.

En toen was het maandag ochtend.

Als laatste voeg ik wat tekst toe van Togetthere. De organisatie waarmee ik hier ben gekomen.

Hopelijk heeft u wat leesplezier gehad, voor vragen ben ik hier, via facebook of email bereikbaar.

Groet'n
Albert

Togetthere
Ik doe mijn stage in Kirgizië via Togetthere, het internationaal jongerenprogramma van ICCO en Kerk in Actie. Togetthere zet zich samen met jongeren in voor een rechtvaardige wereld zonder armoede. Via Togetthere kan je op verschillende manieren kennismaken met het werk van partnerorganisaties van ICCO en Kerk in Actie in het buitenland. Zo kan je mee op groepsreis, als vrijwilliger aan de slag of internationale werkervaring opdoen. Wil je meer weten over Togetthere en de verschillende programma’s? Neem dan eens een kijkje op de Togetthere website: www.togetthere.nl.

• 03 Maart 2014 - 09:10

Alette:

Ik dacht dat je op stage ging, in plaats van feestvakantie

• 06 Maart 2014 - 08:54

Ineke:

Hallo Albert,
    Ik hoop dat je daar mooi weer krijgt en geen rare regenbui.
    Hier is het droog.
    Ik vond het een leuk verhaal. De sneeuwberg vind ik geweldig.
    Van Ineke