Een week uit het leven van.. - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu Een week uit het leven van.. - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu

Een week uit het leven van..

Door: Albert Boersen

Blijf op de hoogte en volg Albert

21 April 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Goedemorgen lezer


Eigenlijk wilde ik wat vertellen over de verschillen in de wereld ten opzichte van Rusland en Amerika, om het even zwart wit te noemen. Dit doe ik toch liever niet. Aangezien het wel eens tegen het verkeerde been van mensen kan zijn.

Ik zal het vandaag iets luchtiger houden met jullie als eerste een Zalig Pasen en te wensen!

Hier in Kirgizie waar 75% van de inwoners islamitisch is wordt geen pasen gevierd. Sporadisch heb ik wel paaseitjes gezien, en men weet ook wel dat het versieren van eieren een belangrijke traditie is. Wat minder bekend is zijn de paasvuren. Deze heb ik dankzij facebook gelukkig kunnen laten zijn hier! Deze traditie viel zeer goed in de smaak hier, veel vuur, rook, hamburgers, mensen en vooral gezelligheid. Toch denk ik niet dat hier volgend jaar een paasvuur te bewonderen is;)

Waar is afgelopen week mee bezig ben geweest is het analyseren van de landbouw. Het tekort aan mechanisatie is een van de makkelijkst te vinden problemen en is in mijn ogen snel op te lossen. Immers, in Nederland staan genoeg 2e hands machines te koop die nog prima kunnen werken. Helaas is Kirgizie nou niet echt het exportland bij uitstek voor bedrijven en zullen we er dus zelf achteraan moeten. Toen ik dit idee even polste bij de de directie werdt er zeer positief op gereageerd en zeiden ze letterlijk “ga het maar regelen”. Super als je zoveel vrijheid krijgt en je ideen zo serieus worden genomen!

Gisteravond zaten we thuis thee te drinken en wat muziek te luisteren (gemiddelde bezigheid als we thuis zijn, soms een potje kaarten of schaken op de pc) toen de directrice van Agrolead belde dat ze over een half uurtje langs zou komen. Ik had natuurlijk niet door wat er precies aan de hand was, maar iedereen schoot ineens in de stress en er werdt halsoverkop eten in huisgehaald, kleinde dingen werden snel opgeruimd en iedereen had ineens weer nette kleren aan. Behalve ik natuurlijk. Ik liep nog lekker in mijn korte broek, simpel shirtje en blote voeten.

Het bleek dus dat Gulnaz een nieuwe auto had gekocht. En tsja, die wil je natuurlijk aan idereen laten zien. Op onze beurt moeten wij haar alle beste wensen geven en haar bijna met een geheven vingertje zeggen dat ze wel voorzichtig moet rijden. Na de auto buiten bekeken te hebben gingen we naar binnen waar een diner was voorbereid. Ineens zat het huis vol met 3 kleine kinderen, een oma 2 vrouwen en een man extra. Hoe meer zielen hoe meer vreugd zeg maar. Owh trouwens voor de gene die het willen weten, de auto is een witte lexus RX300 V6 3,0 liter top snelheid van 240 km/h bouwjaar 2004 en nog maar 100.000 km op de teller. “Na zes jaar is dit echt een droom die werkelijkheid wordt . Ik ben zo blij vandaag!” aldus Gulnaz.

Woensdag staat Koningsdag op het programma hier, een receptie met alle nederlanders in Kirgizie, dat beloofd een mooie avond te worden. Wie weet wat voor contacten ik er aan over houd. Verder ga ik –als alles nu volgens plan verloopt- zaterdag naar Kazachstan voor visum geralateerde zaken. (dit klinkt veel spannender dan het in werkelijkheid is, en dat vind ik juist leuk)

Dan wens ik jullie allemaal nogmaals een Zalig pasen, doe voorzichtig bij de Autocross in Makkinga, vooral veel miniatuurtjes kopen in Steenwijk en geniet van het mooie weer!

Groet’n
Albert

  • 21 April 2014 - 09:02

    Reina Poelsma :

    Een goede morgen albert wat leuk om dit te lezen , ook wij de fam Rachmatow , hebben dit gezien in 1993 veel plezier nog in Kirgizië groetjes van Reina !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Albert

Actief sinds 26 April 2011
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 15179

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Stage Kirgizië

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: