De Boer Op! - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu De Boer Op! - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Albert Boersen - WaarBenJij.nu

De Boer Op!

Door: Albert Boersen

Blijf op de hoogte en volg Albert

14 April 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Waarschuwing, onderstaande tekst bevat vaktaal en is misschien niet voor iedereen duidelijk

Afgelopen week ben ik de boer op geweest, dat was me mooi! Alleen al omdat we buiten konden zitten met 25 graden celcius en een strak blauwe lucht en een scherpe zon. Met zo’n achtergrond en deze omgeving praten over het mooiste wat er is, Boeren. Dat is pas echt mooi, ook al sprak ik de taal niet, met de boer waar we te gast waren hebben we het over de alfalfa in de bult gehad, 30% droge stof, en een trekker die niet kon starten omdat de startmoter kapot was. Ook had de beste man mais, ik heb laten zien dat de korrels ook kapot moesten zijn wil de koe er iets mee kunnen. Dit wist hij natuuriljk ook wel, maar de oorzaak lag bij de hakselaar die, om het zacht uit te drukken, niet heel goed onderhouden was.

Die machines, dat is voor deze boeren toch wel het grootste probleem vinden ze zelf. Als men grotere oppervlakten wil gaan bewerken dan zal dit meer gemechaniseerd moeten gebeuren. Met de machines die er stonden ging dat echt niet lukken.

De gemiddelde omvang van een landbouwbedrijf is hier 1,36 hectare. Er zijn ongeveer 300.000 “boeren” hiervan zijn ongeveer 300 grootschalige landbouwcooperaties welke soms wel tot 2000 hectare in gebruik hebben. Het overgrote deel, zo’n 99 procent van de boeren heeft tussen de 0,1 en 5 hectare land. Wie goed kan rekenen weet dat er dus tussen de 2000 en 3000 boeren overbijven. Dit is voornamelijk de doelgroep van Agrolead. Deze boeren gebruiken tussen de 10 en 100 hectare. De boeren dit ik gesproken heb althans.

De ondernemer waar we donderdag 10 april zijn geweest had intotaal 60 ha land en 100 dieren. Hij verbouwt alfalfa(30 ha), mais(15ha), tarwe(15ha) en op proef wat aardappels(<1ha). Bij de koeien liep een bonte verzameling van jersy, zweeds roodbond, holsteins en brown swiss. De holsteins voldeden het beste, maar daarvan kwamen helaas alleen stiertjes. Hij vertelde dat van de 10 kalfjes die hij had er 8 stiertjes waren. Complettheorieen waren geboren.. Wel wist hij van het bestaan van gesekst sperma(sperma met een zekerheid van 90% dat het kalfje een meisje is), iets wat voor mij niet nieuw was. We hebben daarom ook maar telefoonummers uitgewisseld. Wie weet wat je er aan kan hebben!

Dit alles besprak ik met de boer tijdens de training. Die training voornamelijk ging over de problemen waar de landbouw tegenaan loopt. Volgens de boeren zelf voornamelijk mechanisatie, pootgoed/zaaizaad en de de beschikbaarheid van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen. Volgens de expert van de FAO die met ons mee was is het probleem kennis. Immers, als kunstmest goed wordt toegepast is het erg nuttig, als je weet waartegen je moet spuiten en waarmee heb je lang niet zo veel middel nodig. Bij de vraag of het uitmaakt of een machine een zaadje in de grond stopt of dat je het zelf doet bleef het ook wel erg stil.

Zoals al wel vaker opgemerkt denken veel mensen, ook de boeren die gemideld 35+ zijn, op een soort sovjet manier. Een van de oudere boeren is er letterlijk van overtuigd dat de overheid moet zorgen voor voldoende en kwaliteitief hoogwaardig zaaizaad. Iets wat nooit gaat gebeuren. Die manier van denken gaat 100% ten koste van ondernemerschap. Tegelijk kun je het de mensen ook niet kwalijk nemen. Een van mijn eigen gedachtes was direct “ dan begin ik hier toch een zaaizaadproductiebedrijf” toen ik dat deelde met de man van de FAO werdt hij direct enthousiast. Dus, wie voelt zich geroepen om het hier op te zetten?

Dit seizoen gaan we een proef opzetten met daadwerkelijk goed zaaizaad(vanuit Nederland). Producent Rijk Zwaan, natuurlijk vanuit nederland levert hier veel zaaizaad en vanuit Emmeloord via Agrico komt er een lading van 50 ton poters deze kant op. Het beeld wat ik had, en de hele agrarische wereld met mij in Nederland wordt hiermee helemaal bevestigd! Nederland is een enorm belangrijk en grote speler in de wereld. Daar moeten we trots op zijn! Wageningen is een begrip, meer nog in het buitenland dan thuis in Nederland.

Vrijdag staat de volgende reis op het programma, nu iets verder weg. Naar de regio Issyk-kul. We vertrekken vrijdag om een uur of 5 ’s ochtends. Ik hoop op een net zo mooie ervaring als afgelopen week.

Groet'n Albert